Práce s objekty a klávesové zkratky
Teď se naučíme pracovat s objekty ale nejdříve se nauč tyto klávesové zkratky, bez kterých to nejde.
Klávesové zkratky
No tak si to přečti a pod touto tabulkou všechno vysvětlíme.
Co to udělá :) | Klávesová zkratka |
Označit objekt, bod, hranu... |
Pravé tl. myši |
Označit více | Shift + pravé tl. myši |
Označit obdélníkem | B |
Označit štětcem |
2x B |
Přidat objekt, menu | Shift + A , Mezerník , Podržení pr. tl. myši |
Přesunout | G |
Otočit | R |
Zvětšit/zmenšit |
S |
Vytvořit plošku/hranu |
F |
Protáhnout (extrudovat) |
E |
Spojit body |
Alt + M |
Smazat |
X, Delete |
Kopírovat |
Shift + D |
Řezat |
Shift + K |
Uložit |
Ctrl + W |
Zpět (vrátit změny) |
Ctrl + Z |
Vpřet (vrátit to co si udělal tím zpět :) ) |
Ctrl + Y |
Podrobnější seznam zkratek najdeš v sekci návody.
A teď si některé ty zkratky popíšeme.
Když zapneš blender nacházíš se v tzv. objektovém módu, kde se pracuje s objekty.
<- to to je tlačítko kterým se přepínají módy je to na spodní liště toho 3D okna
Uprostřed je krychle která je růžově obtažena - to znamená že je označená.
Napravo od ní je divné kolečko - to je světlo - když klikneš pravým tl. na to světlo tak bude růžové a ta krychle zase ne.
Když chceš označit krychli i světlo tak použij Shift + Pravé tl. myši a označ oba objekty.
Teď jsou oba objekty růžové (neboli označené) takže když zmáčkneš G (přesunout) hýbeš s oběma objekty.
Když zmáčkneš ještě k tomu X (X je červená osa bylo to v předchozím návodu) tak se budou pohybovat jen po ose X.
Až to přesuneš na místo kde to chceš "položit" zmáčkni levé tl. myši.
Úplně stejně fungují funkce S (zvětšit/zmenšit) a R (otočit).
Teď zmáčkni Shift + A (další varianty zkratek v tabulce) objeví se malé menu:
Když se tím budeš dlouho hrabat najdete tam funkce otočit, přesunout atd. ale je lepší používat kl. zkratky.
Nás ale nejvíce zajímá první položka: Přidat Jak už název napovídá přidává se tím nové objekty.
Vysvětlíme si jednotlivé položky:
Mesh [čti: meš]
to jsou objekty které se zkládají z bodů hran a plošek (vysvětlíme si v dalším návodu)
ta krychle na začátku je mesh.
Křivka
to je objekt který se taky skládá z bodů, ale mezi body se vytvoří oblouk. Dá se potom převést na Mesh
...
Pár věcí přeskočíme protože to není důležité
...
Text
Prostě text :) ale musí se převést na mesh jinak není pak vidět.
Kamera
když zapneš Blender kamera už tam je, když oddálíš pohled (kolečkem) tak uvidíš toto
toto se používá k renderu - což je vytvoření výsledného obrázku se všemi odlesky atd. a ten obrázek bude právě z pohledu kamery - stisknutím 0 (na numeriské klávesnici) se pohled přepne na pohled z kamery. Když chceš kameru přesunou/namířit jinak stiskni Shift + F a myší otáčíš kameru a kolečkem letíš dopředu a dozadu.
Světlo
Je několik druhů světel. Bude o nich článek v dalším návodu
tak a to je z toho nejdůležitějšího asi vše
Teď dej Shift + A pak Přidat a Mesh
a můžeš si vybrat co cheš přidat, dej třeba tu opici :)
a vyzkoušej si na ní ty funkce přesunou, otočit, zvětšit/zmenšit atd.
V dalším návodu se naučíme precovat v Editačním módu.