Práce s objekty a klávesové zkratky

Teď se naučíme pracovat s objekty ale nejdříve se nauč tyto klávesové zkratky, bez kterých to nejde.

Klávesové zkratky

No tak si to přečti a pod touto tabulkou všechno vysvětlíme.

Co to udělá :) Klávesová zkratka
Označit objekt, bod, hranu...
Pravé tl. myši
Označit více Shift + pravé tl. myši
Označit obdélníkem B

Označit štětcem
(velikost štětce se nastavuje kolečkem myši)

2x B
Přidat objekt, menu Shift + A , Mezerník , Podržení pr. tl. myši
Přesunout G
Otočit R
Zvětšit/zmenšit
S
Vytvořit plošku/hranu
F
Protáhnout (extrudovat)
E
Spojit body
Alt + M
Smazat
X, Delete
Kopírovat
Shift + D
Řezat
Shift + K
Uložit
Ctrl + W
Zpět (vrátit změny)
Ctrl + Z
Vpřet (vrátit to co si udělal tím zpět :) )
Ctrl + Y

 Podrobnější seznam zkratek najdeš v sekci návody.

A teď si některé ty zkratky popíšeme.

Když zapneš blender nacházíš se v tzv. objektovém módu, kde se pracuje s objekty.

<- to to je tlačítko kterým se přepínají módy je to na spodní liště toho 3D okna

Uprostřed je krychle která je růžově obtažena - to znamená že je označená.

Napravo od ní je divné kolečko - to je světlo - když klikneš pravým tl. na to světlo tak bude růžové a ta krychle zase ne.

Když chceš označit krychli i světlo tak použij Shift + Pravé tl. myši a označ oba objekty.

Teď jsou oba objekty růžové (neboli označené) takže když zmáčkneš G (přesunout) hýbeš s oběma objekty.

Když zmáčkneš ještě k tomu X (X je červená osa bylo to v předchozím návodu) tak se budou pohybovat jen po ose X.

Až to přesuneš na místo kde to chceš "položit" zmáčkni levé tl. myši.

Úplně stejně fungují funkce S (zvětšit/zmenšit) a R (otočit).

Teď zmáčkni Shift + A (další varianty zkratek v tabulce) objeví se malé menu:

Když se tím budeš dlouho hrabat najdete tam funkce otočit, přesunout atd. ale je lepší používat kl. zkratky.

Nás ale nejvíce zajímá první položka: Přidat  Jak už název napovídá přidává se tím nové objekty.

Vysvětlíme si jednotlivé položky:

Mesh [čti: meš]

to jsou objekty které se zkládají z bodů hran a plošek (vysvětlíme si v dalším návodu)

ta krychle na začátku je mesh.

Křivka

to je objekt který se taky skládá z bodů, ale mezi body se vytvoří oblouk. Dá se potom převést na Mesh

...

Pár věcí přeskočíme protože to není důležité

...

Text

Prostě text :) ale musí se převést na mesh jinak není pak vidět.

Kamera

když zapneš Blender kamera už tam je, když oddálíš pohled (kolečkem) tak uvidíš toto

toto se používá k renderu - což je vytvoření výsledného obrázku se všemi odlesky atd. a ten obrázek bude právě z pohledu kamery - stisknutím 0 (na numeriské klávesnici) se pohled přepne na pohled z kamery. Když chceš kameru přesunou/namířit jinak stiskni Shift + F a myší otáčíš kameru a kolečkem letíš dopředu a dozadu.

Světlo

Je několik druhů světel. Bude o nich článek v dalším návodu

 

tak a to je z toho nejdůležitějšího asi vše

Teď dej Shift + A pak Přidat a Mesh

a můžeš si vybrat co cheš přidat, dej třeba tu opici :)

a vyzkoušej si na ní ty funkce přesunou, otočit, zvětšit/zmenšit atd.

V dalším návodu se naučíme precovat v Editačním módu.